Hallo weer! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Pieter Karst Visser - WaarBenJij.nu Hallo weer! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Pieter Karst Visser - WaarBenJij.nu

Hallo weer!

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter Karst

13 Mei 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Weer hallo iedereen!

Vanuit een internetcafe in het regenachtige en lichtelijk winterse Kaapstad wil ik jullie weer even kort updaten over de (bijna) afgelopen 2 maanden. Ik ben er flink tussenuit geweest en heb eigenlijk veel teveel gezien/gedaan/meegemaakt dan goed voor anderhalve maand zou zijn :)

De vorige keer was ik nog in Dar es Slaam in Tanzania, nu alweer in het meest zuidelijke staartje van Afrika. Ik zal me even tot een paar willekeurige highlights beperken voor wat er in de tijd daar tussen allemaal gebeurd is! Volgens mij heb ik op het vorige stukje nog gezegd dat ik naar Zanzibar was geweest en daar heb genoten van de authentieke stad, de hete zon, de gezellige avondmarkt en een lange duik in de Indische Oceaan. Terug aan vaste wal ben ik met een overland truck landinwaards gegaan; door de bergen, langs honderden lokale marktjes en met elke nacht een traktatie van dezelfde heldere sterrenhemel.
In Malawi zijn we vooral veel bij het meer geweest. Lekker warm water, veel volleyballen, met de locals optrekken en een stevige wandeltocht de bergen in naar een missionarisdorp. In Zambia was er 1 groot hoogtepunt, of letterlijk eigenlijk dieptepunt: de Victoria Waterfalls. Wat een onbeschrijflijk natuurgeweld daaro! Ook heb ik me daar een paar keer in het ravijn laten vallen om vervolgens op het laatste moment door een dun touwtje toch weer niet te pletter te vallen ;-) (filmpje is beschikbaar).
In Botswana ben ik de Okavango Delta - een groots watergebied en totaal nog onontwikkeld - in geweest in een kano: daar 3 dagen in de natuur omgehangen en op een eilandje geslapen, alvorens we verder gingen naar Namibië. Namibië is (voor zover dat gezegd kan worden, omdat de andere landen ook zeker hoog scoorden) mijn favoriete land: meer dan 2 keer Frankrijk en 1.8 mio. inwoners, heerlijk!! De uitgestrektheid, alle wilde dieren daar (nog een nacht tussen een paar Cheetah's geslapen), de woestijn en de rotsen. Laatstgenoemde werden altijd beklommen als het even kon. Ook hebben we hier 's nachts wild gekampeerd (@ Spitzkoppe, super!). De woestijn is naast een schitterende zandvlakte met hoge duinen ook duidelijk nog geschikt voor andere dingen, zoals quad biken (lekker driften in die zandbak!) en sandboarden.
De totale trip was een kleine 10.000 km, dus we hebben heel wat uurtjes in de truck versleten, maar het verveelt nooit: naar buiten turen over de vaak uitgestrekte velden, de locals die altijd(!) groeten en de muziek die in mijn oren tettert.

Ik zie dat ik wel snel door mij hele reis heenraffel trouwens, maar ik heb nu maar erg weinig tijd. Al met al ben ik in totaal al 8 weken op pad en zijn juiste de details (de praatjes met locals, een foto van een schitterende zonsondergang, een zelfgemaakte maaltijd op een van de bushcamps) dingen die deze reis schitterend maken.
Inmiddels ben ik alweer in Zuid Afrika, met op dit moment eigenlijk maar 1 ding wat mij te wachten staat: broer Jorrit die zaterdag komt en waarmee ik samen een rondreis door Zuid Afrika ga maken. Can't wait!

Het lukt mij (alweer/nog steeds) niet even wat foto's online te krijgen, maar aan de andere kant blijft er dan ook nog wat over om jullie thuis nog te laten zien. Het zijn er inmiddels 1200 en er zitten echt misdadig mooie kiekjes tussen...

Tot zover en tot (na) de 19e van juni!

Sharp my bru's and sisters! :)

Pieter

  • 15 Mei 2010 - 16:38

    Michiel:

    Lekker bru!


  • 17 Mei 2010 - 11:23

    Anna (worldservants):

    Wauwie! Krijg de kriebels van je verhalen! :) En die victoria falls, mwhoehaaaaa, been there! Tis ongelooflijk he! :) Geniet er nog even van, maar als ik dit zo lees, dan lukt dat heeeeeeeeeeel erg goed! Groetjes!

  • 18 Mei 2010 - 12:17

    Ingrid V.:

    Heee Visser,

    Wat een reis maak je zeg.....ongelofelijk en onvergetelijk!! geniet er nog maar heel erg van, voor je het weet is het juni en sta je hier weer... Je vliegt niet met Afriqijah of dat soort enge maatschappijen toch?!
    Tot (nog niet te snel) ziens!

    groetjes vanuit Ljouwert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Pieter Karst

Ik ben Pieter Visser en 26 jaar geleden ben ik in Dokkum geboren, waar ik het grootste deel van mijn leven heb gewoond. Na mijn studietijd ben ik verhuisd van Groningen naar Leeuwarden, waar ik de afgelopen vier jaar op de bedrijvenafdeling van een bank heb gewerkt. Op 21 augustus (2009) vertrek ik naar Johannesburg in Zuid Afrika. Omdat ik in de afgelopen jaren steeds een stukje zuidelijker ben verhuisd, leek deze stap mij ook een logische. De echte reden waarvoor ik naar Zuid Afrika ga is omdat ik mij erg interesseer in de samenleving daar, met haar manier van leven en de kleurrijke cultuur, maar ook haar problemen, waarbij criminaliteit en armoede aan de orde van de dag zijn. In Johannesburg zal ik als vrijwilliger aan het werk voor Conquest for Life, een organisatie die zich met verschillende programma’s op het gebied van onderwijs en sociale vorming richt op (kansarme) jongeren uit de sloppenwijken Soweto, Ennerdale, Westbury en Orange farm. Het uiteindelijke doel is een bewustwording bij deze jongeren te creëren van de kansen die zij kunnen pakken en wat zij als onderdeel van de maatschappij kunnen zijn. Binnen CFL ga ik aan de slag voor het Just for Kids project., het programma voor de jongste kinderen. Mijn verblijf is nog onbepaald, maar het wordt in ieder geval langer dan 6 maanden.

Actief sinds 12 Aug. 2009
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 49078

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2009 - 19 Juni 2010

Jeugdontwikkelingsproject in ZA

Landen bezocht: